Wat een gedoe zeg, zo’n blind date. Wat ga je aan doen? Ga je voor die tijd nog naar de kapper? Een zonnebankkuurtje zou ook niet verkeerd zijn. Je wilt natuurlijk de beste versie van jezelf laten zien want je krijgt nooit een tweede kans voor een goede eerste indruk.
Genoeg stof om over na te denken. Voor die tijd al. Je hebt er slapeloze nachten van. Nog voordat die date er überhaupt is.
Bepalend
We zien je denken: wat heeft zo’n blind date nou weer met de verkoop van een woning te maken? Meer dan je denkt. Want bij de verkoop van je woning krijg je ook geen tweede kans voor een goede eerste indruk. En die eerste indruk is cruciaal omdat de eerste 15 seconden van een bezichtiging bepalend zijn voor de beslissing van een potentiële koper.
Persoonlijke inrichting
Als bewoner heb je in de loop der tijd een stempel op je huis gedrukt. Die persoonlijkheid van een bewoner zie je in de meeste huizen terug. En dit bepaalt voor een groot gedeelte de sfeer en het gevoel in de woning.
Op zich is dat natuurlijk mooi. Hiermee heb jij van je huis een thuis gemaakt. Helaas is dit voor het verkoopproces juist ongunstig. Want een geïnteresseerde bekijkt jouw huis met hele andere ogen.
De juiste sfeer
Een huis kopen is een kwestie van emotie. Een kijker moet tijdens een bezichtiging het gevoel krijgen dat het zijn woning zou kunnen zijn. En aangezien 90% van de kijkers niet in staat is om door de persoonlijke inrichting van een woning heen te kijken, is het dus belangrijk om je huis zo onpersoonlijk mogelijk te maken, maar wel met de juiste sfeer.
De makelaar
Maar hoe doe je dat nou? Je huis zo presenteren, dat je de beste versie van je woning kunt laten zien, om zo een goede eerste indruk achter te laten.
Een verkoper is vaak zo gehecht aan zijn huis dat hij er moeilijk objectief naar kan kijken, in elk geval niet met de ogen van een potentiële koper. Een verkoopstylist kijkt juist alleen met de ogen van die potentiële koper.
Nu denk je vast, maar de makelaar dan, die begeleidt toch de verkoop? Dat klopt natuurlijk. Echter is de makelaar van oorsprong opgeleid om zich bezig te houden met de bouwtechnische aspecten van de woning en de juridische afwikkeling van de verkoop. Niet voor de styling en de presentatie. Dat is de taak van een interieurstylist.
Verkoopstyling
Bij verkoopstyling staat er slechts één ding centraal: het optimaliseren van de presentatie van je woning. In het Engels heet verkoopstyling ‘homestaging’. Dat geeft eigenlijk precies aan wat het is: jouw huis op het toneel zetten. In de schijnwerpers, looking at it’s best.
Zo trekt het huis niet alleen kijkers, maar worden deze kijkers ook kopers.
Wil jij je huis gaan verkopen, maar weet je niet goed hoe en op welke manier je de beste eerste indruk kunt creëren?
Neem gerust vrijblijvend contact op om te kijken of de interieurstylisten van Nieuwenhuis meer dan een makelaar je daarbij verder kunnen helpen.