Iedere maand schrijven wij een column in de lokale krant ‘De Wiezer’. In dit column doen wij ons best om jou een kijkje te geven in onze wereld. De wereld van de makelaardij. In deze vierde column gaan we de huidige woningmarkt eens bekijken. Merk jij al een verandering op? Hoe zit dat nu met overbieden, of juist niet?
Steeds vaker sta ik op feestjes waar het gesprek niet meer over de enorme overbiedingen op de huizen gaat, maar over de huizenmarkt die afkoelt. “Merken jullie een verandering op in de huizenmarkt?” Ik zou liegen als ik dit zou ontkennen. Juist dan vind ik het fantastisch om te kunnen zeggen dat wij hier een positieve draai aan geven, waar de verkoper van profiteert.
We lezen en horen het overal. Er wordt minder overboden en woningen staan gemiddeld langer te koop dan een jaar geleden. Hoe kun jij ervoor zorgen dat jouw woning toch vlot wordt verkocht tegen een goede prijs? Het zou te simpel zijn als ik zou zeggen dat je ons dan moet bellen. Al is dat eigenlijk helemaal geen gek idee, want wij gaan vanaf dag één aan de slag met een grondige strategie, die inspeelt op de wensen van de koper.
Ja, die van de koper; dus niet die van jou als verkoper. Ik zeg het zo vaak tegen mijn kinderen: “Wie betaalt, die bepaalt.” Dat is ook aan de orde bij het verkopen van een woning. Jij verwacht toch van jouw makelaar dat die jouw woning goed verkoopt?
We gaan van start met het inzichtelijk maken van jouw huis en de potentiële koper. Handig, want dan kunnen we bepalen hoe we jouw huis bij de koper onder de aandacht brengen. Hangen we een poster op bij de golfbaan of maken we een TikTok filmpje om jouw huis in beeld te brengen? Noteren we de loopafstand tot een school in de verkooptekst of tot de apotheek?
Ook benoemen we de pluspunten van jouw huis. Die zet je natuurlijk in het zonnetje. Klinkt simpel toch? Heb jij het meeste gewilde item; een woonkeuken? Dan plaats je daar een grote tafel met stoelen en laat je de kijkers dit ervaren. De speelhoekjes, werkplekken en opbergkasten geven we dan een andere plek in huis. Heb jij tuindeuren? Dan plaats je hier geen bank voor, maar laat je de koper de loop naar de tuin ervaren.
De koper staat dus centraal bij de verkoopstrategie. Niet de makelaar, niet de verkoper, niet de buren. Nee de koper. Die betaalt een koopsom en zij bepalen wat ze willen kopen. Mijn antwoord op die feestjes is dan ook kort en krachtig: “Aan ons de taak om jouw huis perfect voor te bereiden op een goede verkoop.”
Mijn naam is Sanne Nieuwenhuis en ik ben makelaar. Wij nemen jou mee in onze wereld van vastgoed. Het voelt als onze verantwoordelijkheid dat jij geniet van optimaal woongenot in jouw huis. Hoe we dat doen? Ontdek Nieuwenhuis, meer dan een makelaar.